Raboleden doen veel certificaten van de hand

Geplaatst op: 06-11-2013, 15:45:31

Klanten van Rabobank hebben vorige maand veel zogenoemde ledencertificaten van de bank verkocht. Dat bevestigde Rabobank woensdag.

Volgens Rabo werd in oktober een recordaantal van 15 miljoen certificaten aangeboden door klanten. Die certificaten zijn achtergestelde leningen, wat betekent dat de houders bij eventuele financiële problemen van de bank achteraan in de rij met schuldeisers moeten aansluiten. In totaal staan 277 miljoen certificaten uit.

Risico

Rabobank stuurde bezitters van de certificaten onlangs een brief waarin op het risico van de achtergestelde leningen werd gewezen. De bank adviseerde klanten niet hun hele vermogen in certificaten te beleggen, maar hun risico's te spreiden. De verkoop van de certificaten werd eind oktober mogelijk ook aangezwengeld door de grote boete die Rabo kreeg wegens de Liborfraude.

Zelf opgekocht

Rabobank kocht het grootste deel van de certificaten zelf op, omdat er op de markt onvoldoende vraag was. Een woordvoerder benadrukte dat de verdubbeling van het aanbod ten opzichte van het vorige record, uit juni, vooral door de aan de klanten verstuurde brieven en de daaropvolgende adviesgesprekken kwam. Na de bekendmaking van de Liborschikking ontstond wel een piek in het aanbod, maar die kan ook samenhangen met de maandelijkse sluitingsdag van de handel, op de laatste dag van de maand.

Zie voor het gehele artikel www.dft.nl van 6 november 2013.